Co już zrobiłem jako dziekan

Nawiązując do znanego powiedzenia po uczynkach ich poznacie, chciałbym krótko podsumować, co dotychczas udało się osiągnąć dla Wydziału i Uczelni w ramach mojej 4-letniej działalności na stanowisku Dziekana Wydziału Lekarskiego.

Pragnę jednocześnie wyraźnie podkreślić, że praca dziekana to w istocie praca całego Zespołu. Udało mi się skompletować znakomity zespół prodziekanów, pracowników dziekanatu oraz nauczycieli akademickich, którzy wspierają mnie w realizacji powierzonych zadań. Dlatego, mówiąc o naszych dokonaniach, zawsze staram się używać określenia zrobiliśmy, a nie zrobiłem.

W wielu przedsięwzięciach byłem inicjatorem, w niejednym głównym wykonawcą, w pozostałych doradcą czy konsultantem. W każdym opierałem się na moim Zespole, jego zdaniu, doświadczeniu i zaangażowaniu .

W 2020 Wydział Lekarski został poddany ocenie nauczania przez Polską Komisję Akredytacyjną oraz komisją akredytacyjną Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych. Przechodząc wielostopniowy proces oceny wykazaliśmy nasze mocne strony przed zewnętrznymi organami akredytacyjnymi (KRAUM, PKA) i promowaliśmy niektóre nasze aktywności na skalę krajową:

  • Stworzyliśmy i realizowaliśmy program WUM MDPhD z wskaźnikiem sukcesu 100% – pierwszy taki program w Polsce, który przyczynił się do wypromowania aplikowania do Szkoły Doktorskiej przez studentów i nadal jest kontynuowany.
  • Rozwinęliśmy Bank Dobrych Praktyk Dydaktycznych.
  • Wdrożyliśmy kompleksową hospitację zajęć dydaktycznych.
  • Wprowadziliśmy system finansowego wynagradzania nauczycieli otrzymujących dobre oceny od studentów, we współpracy z Samorządem Studenckim.

Dziś niewielu pamięta, jak ogromnym wyzwaniem było wznowienie nauczania z początkiem roku akademickiego 2020/2021. Uczelnie medyczne, jako jedne z nielicznych, podjęły się realizacji zajęć hybrydowych w szczytowym okresie pandemii COVID-19. Wprowadziliśmy e-learning, który stał się kluczowym elementem procesu dydaktycznego. Musieliśmy nauczyć się nowego podejścia do organizacji ćwiczeń kontaktowych, egzaminów i seminariów. Gdy nadszedł rok 2021, sami zakasaliśmy rękawy i wspólnie rozpoczęliśmy szczepienia studentów.

Zwiększyliśmy dostępność Dziekanatu, aby lepiej odpowiadać na potrzeby studentów. Szczególnie potrzebowali tego studenci międzynarodowi, dla których Dziekanat ED godziny przyjęć zamienił na formułę niemal zawsze dostępny. Zwiększyliśmy komfort współpracy na linii dziekanat-kliniki, co zostało pozytywnie odebrane przez kliniki.

  • Zakończyliśmy proces integracji programów, co oznacza, że rok akademicki 2023/24 był ostatnim, w którym studenci rozpoczynali edukację jako II Wydział Lekarski.
  • Ujednoliciliśmy sylabusy w procesie scalania programów I i II Wydziału Lekarskiego.
  • Jasno określiliśmy warunki zaliczania przedmiotów w sylabusach.
  • Uporządkowaliśmy odbywanie praktyk wakacyjnych – rozpoczęliśmy monitorowanie przebiegu i terminowości odbywania praktyk wakacyjnych przez studentów
  • Zintegrowaliśmy symulację medyczną zarówno w klinikach, jak i w Centrum Symulacji Medycznej (CSM).
  • Usystematyzowaliśmy reguły egzaminów testowych przez wprowadzenie przejrzystej skali oceniania, stworzenie jawnej bazy pytań dla egzaminów ustnych i niejawnej dla wybranych egzaminów testowych.

Sukcesem zakończyły się starania o utworzenie w Wydziale Lekarskim dwóch nowych i bardzo potrzebnych jednostek istotnie rozszerzających portfolio dydaktyczne i naukowe Wydziału: Kliniki Medycyny Paliatywnej i Kliniki Diabetologii Dziecięcej i Pediatrii.

Zorganizowaliśmy cykl szkoleń dotyczących tworzenia pytań testowych oraz pracy w Centrum Symulacji Medycznych. Zapoczątkowaliśmy tym prace zespołu przygotowującego wdrożenie objective structured clinical examination (OSCE) w Wydziale.

Zorganizowaliśmy liczne spotkania oraz promowaliśmy wewnętrzne hospitacje poprzez ankiety.

Wprowadziliśmy coroczne sprawozdanie z działalności dziekana, które prezentowane było podczas jesiennego spotkania Rady Wydziału Lekarskiego, a następnie dyskutowane i opiniowane przez Członków Rady. W istotnych kwestiach, jak choćby oceny sytuacji i deklaracji możliwości kształcenia większej liczby studentów międzynarodowych przez jednostki, wykorzystywaliśmy kanały szerokich konsultacji bezpośrednich, w tym przypadku ankiety. Skrupulatnie identyfikowaliśmy potrzeby jednostek kierując każdego roku do wszystkich kierowników jednostek Wydziału zapytania o zapotrzebowanie na dodatkowe środki finansowe z rezerwy dziekana mające zostać wykorzystane na zakup pomocy dydaktycznych. Wysokość przyznawanych kwot zależała od posiadanej rezerwy finansowej. W roku 2021/2022 otrzymało je 15 jednostek WL, w roku 2022/2023 – 32 jednostki.

Wprowadziliśmy nowe kryteria weryfikacji kompetencji kandydatów na studia medyczne w języku angielskim, wzorując się na egzaminach Biomedical Admission Tests stosowanych w czołowych brytyjskich uczelniach (Oxford, Cambridge, Imperial).
Dokładamy starań, aby optymalnie wykorzystać potencjał dydaktyczny Wydziału Lekarskiego. Rokrocznie analizowaliśmy ponad 100 wniosków o przeniesienie studentów z innych uczelni przyjmując tylko tych, którzy spełniali ściśle określone kryteria, w miarę wolnych miejsc, zarówno w oddziale polsko- jak i anglojęzycznym.

Otworzyliśmy studentom możliwości dodatkowego wsparcia edukacyjnego, w tym np. włączenia do narzędzi dydaktycznych platformy edukacyjnej Amboss dla studentów anglojęzycznych. Studentów polskich wsparliśmy w dostępie do bazy Więcej niż LEK. Kontynuowaliśmy i rozszerzyliśmy współpracę z firmą Siemens HealthCare w zakresie wykorzystania znakomicie przygotowanej bazy szkoleniowej do nauczania studentów WL.

Uzyskaliśmy finansowanie anglojęzycznych kół naukowych oraz programów mentoringowych stanowiących uzupełnienie istotnej luki do programów ogólnouczelnianych. Koło anglojęzyczne, do którego mogą należeć i polscy studenci, przestało konkurować o godziny dydaktyczne z kołem polskojęzycznym działającym w tej samej jednostce. Inicjatywa pozwala na wyrównanie szans i zwiększenie inkluzywności w obszarze nauki studentów międzynarodowych.

W wyniku kolejnych wniosków i dyskusji udało się nam doprowadzić do poprawy finansowania zajęć dla studentów ED. W pierwszej kolejności wzrosły wynagrodzenia dla nauczycieli akademickich za ćwiczenia, a w dalszej za wykłady i seminaria. Zdołaliśmy także przekonać władze rektorskie i administracyjne o potrzebie wynagrodzenia nauczycieli akademickich przygotowujących i prowadzących egzaminy dla studentów ED. Takie wynagrodzenia będą po raz pierwszy wypłacone w bieżącym roku!

Wspólnie ze studentami międzynarodowymi i polskimi zorganizowaliśmy już dwie edycje festiwalu różnorodności „DiversityxWUM”, który promuje wielokulturowość w społeczności akademickiej. Inicjatywa spotkała się z ciepłym przyjęciem zarówno wśród społeczności akademickiej jak i mieszkańców Warszawy.

Pozyskaliśmy z NAWA finansowanie ogólnouczelnianego miejsca odpowiedzialnego za obsługę oraz pomoc studentom zagranicznym, doktorantom i gościom przybywającym na uczelnię. Od października 2023 roku działa już Welcome Center w CBI, wkrótce uruchomimy docelowe, reprezentacyjne miejsce w rektoracie.

Stworzyliśmy program stażu podyplomowego dla studentów anglojęzycznych, umożliwiający uzupełnienie wykształcenia do praktykowania zawodu w UE oraz generujący dodatkowe dochody dla WUM.

Wciąż staramy się ułatwiać start studentom przybywającym do nas zza granicy. Wiele z podjętych przez nas działań, jak np. wsparcie w procedurze wizowej, pozyskanie miejsc w zewnętrznych akademikach pozostaje niezauważalne dla osób, których to nie dotyczy. Inne, jak White Coat Ceremony, stają się powszechnie rozpoznawalne i stopniowo wpisują się w tradycję WUM.