Chcąc poznać szczegóły, proszę rozwijać wiersze z listy
Przyjazna Uczelnia
Przymiotnik „przyjazna” jest ogólnym określeniem, które zdecydowałem się zastosować do opisania kilku kluczowych cech, jakie moim zdaniem powinny charakteryzować Warszawski Uniwersytet Medyczny.
czytaj więcej…
Wśród tych cech należy wymienić: poszanowanie tradycji przy jednoczesnej otwartości na zmiany i nowe wyzwania, wysoką kulturę członków Wspólnoty, co obejmuje zapewnienie każdemu godności i szacunku, sprawne zarządzanie, najwyższy poziom wiedzy i umiejętności, dostępność wysokiej jakości narzędzi wspierających naukę, proces kształcenia i administrację, przejrzystość procedur, odpowiedni system motywacyjny oraz dobrze rozwinięte świadczenia socjalne i pomocowe dla studentów i pracowników.
Dążenie do tego, aby nasza Uczelnia stawała się coraz bardziej przyjazna, wymaga działań wielokierunkowych. Kluczowe inicjatywy i zmiany, według mnie, powinny dotyczyć co najmniej pięciu obszarów. Choć wymieniam je w pewnej kolejności, chciałbym podkreślić, że ich realizacja musi przebiegać równolegle, ponieważ sukces w każdym z tych obszarów zależy od skoordynowania i synergii działań w różnych kierunkach.
*aby rozwinąć punkt programu kliknij w odpowiedni wiersz poniżej
Przywrócenie wiary w możliwość zarządzania Uczelnią w sposób transparentny i demokratyczny
odbudowanie zaufania do osób sprawujących funkcje kierownicze oraz przekonania, że każdy z członków wspólnoty akademickiej może mieć wpływ na funkcjonowanie Uczelni.
Chcę, aby relacje między nami, niezależnie od różnic w poglądach, były budowane na wzajemnym szacunku, akceptacji, więcej, afirmacji dla przyzwoitości, uczciwości a dezaprobaty dla naruszania norm prawnych i moralnych. Można zadać pytanie czy to możliwe. Wierzę, że tak, nikt z nas nie jest idealny, każdy ma swoje wady, ale kodeks etyczny powinien być akceptowany powszechnie i wyznaczać granice działania. Wierzę, że prawda, nawet jeśli czasem trudna i niepopularna, może zostać przyjęta przez Społeczność, jeśli zostanie odpowiednio przedstawiona i wyjaśniona.
Działania prorozwojowe w obszarze nauki i dydaktyki, w tym m. in. określenie i wskazanie form wspierania rozwoju wiodących dziedzin, kierunków i specjalności
w których już dziś WUM jest liderem w Polsce/Europie oraz tych, które będą należeć do nich w najbliższej i bardziej odległej przyszłości.
Usprawnienie zarządzania Uczelnią, w tym rozwój systemów IT, kanałów komunikacji
oraz zwiększenie odpowiedzialności za należytą i terminową realizację powierzonych zadań.
Należy podkreślić konieczność zachowania równowagi między rosnącymi obciążeniami i wymaganiami stawianymi przez WUM oraz szpitale, a czasem przeznaczanym na własny rozwój zawodowy i naukowy, pracę dydaktyczną oraz indywidualne dokształcanie. W tak dużej i dynamicznie rozwijającej się organizacji, jaką jest WUM, konieczne będą nowe rozwiązania, które powinny jednak iść w kierunku upraszczania zarządzania, a nie dalszego zwiększania jego złożoności i biurokratyzacji.
Wspieranie różnych aspektów życia studenckiego
rozumianego nie tylko jako proces kształcenia, ale także jako szeroki wachlarz obszarów zaangażowania studentów w funkcjonowanie i rozwój uczelni, obejmujący m.in. sport, kulturę, rozrywkę, działalność charytatywną i inne.
W moim przekonaniu kluczowe jest wspólne ocenianie efektów podejmowanych inicjatyw i działań, przy jednoczesnym wspieraniu i rozwijaniu tych, które są pozytywnie odbierane przez szerokie grono odbiorców i potencjalnych beneficjentów. Realizacja tych zadań powinna odbywać się w duchu dobrze pojętej, życzliwej współpracy i równowagi pomiędzy przedstawicielami studentów a reprezentantami władz uczelni i wydziałów.
Nowoczesna i aktywna promocja zewnętrzna WUM
z wykorzystaniem profesjonalnych form i narzędzi w celu umacniania pozycji Uczelni, a także zwiększenia jej rozpoznawalności na arenie międzynarodowej.

Aktywne Życie Studenckie
Chcę, aby Warszawski Uniwersytet Medyczny był miejscem tętniącym życiem, w którym studenci czują się wspierani, doceniani i mają przestrzeń do realizowania swoich pasji oraz rozwoju zgodnie z własnymi marzeniami. Dostrzegam co najmniej kilka kluczowych obszarów życia studenckiego, które wymagają realnego wsparcia ze strony władz uczelni.*
*aby rozwinąć punkt programu kliknij w odpowiedni wiersz poniżej
Aktywne Życie Akademickie
- Wprowadzenie systemu odrabiania nieobecności na zajęciach spowodowanych chorobą czy wypadkiem losowym.
- Wprowadzenie study days – student na określonych warunkach, bez zbędnych próśb do władz uczelni, będzie mógł skorzystać z do 3 dni „wolnego” od zajęć, żeby wziąć udział w konferencji, sympozjum lub spotkaniu badawczym.
- Stworzenie przejrzystego, jednolitego systemu warunków uzyskania wsparcia projektu badawczego czy wyjazdu na sympozjum.
- Stworzenie programu mentoringu koleżeńskiego, gdzie nauczyciele akademiccy jak i starsi studenci w systemie 1:1 będą wspierać młodszych kolegów w ich rozwoju akademickim i osobistym. Mentoring może stanowić inspirację ścieżki zawodowej, zaangażowanie się w badanie naukowe. Stworzony będzie portal kojarzący osoby o korespondujących zainteresowaniach naukowych, zawodowych.
- Wsparcie dla studenckich kół naukowych merytoryczne (warsztaty z rozpoczęcia aktywności naukowej), finansowe.
Promocja Zdrowego Stylu Życia
- Projekt WUMzdrowe.pl – ułatwienie dostępu do zdrowych posiłków na terenie uczelni poprzez współpracę z lokalnymi dostawcami zdrowej żywności – restauracje na terenie Uniwersytetu z potrawami zamawianymi przez aplikację.
- Wprowadzenie cyklicznych wydarzeń takich jak Tydzień Zdrowia, obejmujących wykłady, warsztaty i treningi z zakresu zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej.
- Zwiększenie funduszy na działalność organizacji studenckich (jak AZS) promujących aktywność fizyczną i zdrowy tryb życia.
- Zwiększenie dostępności Centrum Sportowo-Rehabilitacyjne dla studentów i pracowników naszej uczelni.
- Rozwój stref relaksu i zielonych przestrzeni na terenie kampusu, sprzyjających aktywnemu wypoczynkowi, w tym między innymi budowa zewnętrznych siłowni.
Dostęp do Usług Wsparcia
- Rozbudowa dostępnych usług wsparcia psychologicznego i doradczego, aby studenci mieli dostęp do pomocy w radzeniu sobie ze stresem i problemami osobistymi.
- Program Opieka zdrowotna dla studentów – ułatwienie dostępu do profesjonalnych konsultacji zdrowotnych na terenie kampusu m. in. za pośrednictwem rozwijanej w kampusie Poradni Medycyny Rodzinnej.
- Organizacja regularnych warsztatów i szkoleń z zakresu zarządzania czasem, efektywnej nauki oraz zdrowia psychicznego.
- Kontynuacja i rozwój programów wsparcia dla studentów z niepełnosprawnościami, umożliwiających im aktywny udział w życiu studenckim, zarówno akademickim jaki aktywnościach sportowo-rekreacyjnych.
Promocja i rozwój inicjatyw studenckich
- Wsparcie dla inicjatyw studenckich jak, imprezy integracyjne, rajdy, zawody sportowe, wspólne wyjazdy, DiversityxWUM, bale okolicznościowe, które będą sprzyjać budowaniu więzi między studentami różnych kierunków i narodowości.
- Współpraca z lokalnymi instytucjami i organizacjami w celu promowania aktywności fizycznej wśród studentów poprzez zniżki na siłownie, kluby fitness i inne obiekty sportowe.

Chętnie wysłucham wszelkich sugestii i z pełną gotowością deklaruję współpracę.
Nowoczesne Kształcenie - WUM EUROPE
Nie bez powodu przystosowanie nauczania na WUM do nowoczesnych standardów, pozwalających absolwentom na szybki i efektywny rozwój zawodowy opatrzyłem akronimem WUM EUROPE. Chcę bowiem zawrzeć w nim następujące elementy rozwoju.*
*aby rozwinąć punkt programu kliknij w odpowiedni wiersz poniżej
E – Nowoczesna Edukacja
- Rozwój programów tutoringowych i mentoringowych jako indywidualne wsparcie dla studentów, co przełoży się na lepsze wyniki naukowe i zawodowe.
- Wprowadzenie nauczania problemowego i modułowego, które łączy teorię z praktyką kliniczną, pozwalając studentom na dogłębne zrozumienie i skuteczne stosowanie zdobytej wiedzy.
- Innowacyjne metody nauczania, takie jak symulacje, wirtualna rzeczywistość oraz pacjenci symulowani, które przygotują studentów do realnych wyzwań zawodowych.
- Rozwój kształcenia łączącego warunki symulowane z warunkami klinicznymi – powszechna dostępność trenażerów w jednostkach klinicznych.
- Podniesienie kompetencji dydaktycznych zarówno u nauczycieli, jak i studentów, poprzez współpracę z uczelniami pedagogicznymi i organizowanie szkoleń.
U – Umiędzynarodowienie
- Programy wizyt studyjnych dla studentów, które umożliwią zdobycie doświadczenia za granicą, wzbogacając ich perspektywy zawodowe.
- Rozwój zagranicznych praktyk zawodowych, pozwalających naszym studentom zdobyć cenne doświadczenia w prestiżowych instytucjach na całym świecie.
- Promocja programu profesorów wizytujących, który umożliwia wymianę wiedzy i doświadczeń między naszą kadrą i studentami a wykładowcami z zagranicznych uczelni.
R – Rozwój umiejętności oraz zainteresowań
- Interdyscyplinarne nauczanie, poprzez organizację wspólnych zajęć fakultatywnych oraz Dzień „I – interdyscyplinarny” na WUM, który umożliwi studentom różnych kierunków uczestnictwo w zajęciach z różnych dziedzin, zgodnie z ich zainteresowaniami.
- Wsparcie i rozwój kół naukowych oraz programu WUM PhD, które stanowią kluczowe elementy w rozwijaniu zainteresowań naukowych studentów.
- Rozwój programów kształcenia w zakresie komunikacji, z udziałem praktyków i klinicystów, co wzmocni umiejętności komunikacyjne naszych absolwentów.
- Program Przedsiębiorczość w medycynie – pozyskanie innych uczelni do współpracy w tworzeniu programów kształcenia w zakresie przedsiębiorczości.
O – Przygotowanie do OSCE
- Kompleksowe przygotowanie do egzaminu OSCE, w tym szkolenia dla kadry, kursy dla studentów oraz rozwój infrastruktury niezbędnej do sprawnego przeprowadzenia egzaminu.
P – Współpraca z pracodawcami
- Stworzenie rzeczywiście działającej Rady Pracodawców, która będzie aktywnie uczestniczyć w tworzeniu programów studiów.
- Organizowanie cyklicznych spotkań i konferencji z przedstawicielami pracodawców, co umożliwi lepsze dopasowanie programów nauczania do potrzeb rynku pracy.
- Wprowadzenie nowych form współpracy, takich jak konkursy i programy stypendialne, które będą dodatkową motywacją dla studentów.
- Promowanie postaw prospołecznych poprzez wspieranie aktywności realizujących aktualne potrzeby społeczne, takie jak wolontariaty czy działania na rzecz promocji zdrowia.
E – Efektywność i jakość
- Rozwój programu konsultacji, który pomoże studentom w pokonywaniu bieżących wyzwań edukacyjnych.
- Przygotowanie do LEK/LEKD, poprzez standaryzację egzaminów i dostęp do odpowiednich kursów przygotowawczych.
- Rozwój kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich.
- Jasne kryteria rozliczania pracy dydaktycznej i kształtowania ścieżki dydaktycznej kariery akademickiej, w tym wliczanie do pensum nie tylko godzin dydaktycznych, lecz także innych aktywności związanych z dydaktyką.
- Weryfikacja wielkości grup ćwiczeniowych dla poszczególnych przedmiotów i kierunków.
- Różnorodność, kompleksowość i interdyscyplinarność nauczania zapewniana studentom, niezależnie od kierunku.

Efektywny Inkubator Nauki
Nauka to, obok dydaktyki, podstawa istnienia uniwersytetu. Chciałbym, aby zarówno studenci, doktoranci, a także zarówno mniej jak i bardziej zaawansowani naukowo pracownicy WUM otrzymali odpowiednie przygotowanie i wsparcie Uczelni w działalności naukowej. Proponuję osiągnięcie tych celów poprzez:*
*aby rozwinąć punkt programu kliknij w odpowiedni wiersz poniżej
Tworzenie przyjaznego środowiska naukowego
W programie studiów relatywnie niewiele czasu poświęca się celom, podstawom i zasadom prowadzenia badań naukowych. Dlatego kluczowe jest stworzenie solidnych podstaw naukowych, teoretycznych i praktycznych dla wszystkich obecnych i przyszłych naukowców poczynając od studentów, doktorantów i młodych pracowników WUM. Cel ten chciałbym realizować między innymi przez:
- Mentoring ze strony najbardziej doświadczonych naukowców.
- Fakultatywne programy planowania i realizacji konkretnych typów badań: obserwacyjnych, RCT i przeglądów systematycznych.
- Warsztaty poświęcone zasadom prowadzenia badań i przygotowywaniu artykułów naukowych.
- Wsparcie statystyków zatrudnionych w WUM.
Organizacja Centrum Wsparcia Grantowego
Centrum, stanowiące rozwinięcie Działu Wsparcia Projektów, przeznaczone będzie dla naukowców o różnym stopniu doświadczenia oferując:
- Pomoc w wyborze metod finansowania pomysłu projektu.
- Mentoring ze strony najbardziej doświadczonych naukowców przekazujących najistotniejsze informacje o projektach grantowych.
- Profesjonalne zespoły osób prowadzących duże unijne granty.
- Wsparcie językowe, w tym certyfikację,
- Pomoc zatrudnionych na stałe statystyków, którzy będą współpracować przy projekcie już w fazie jego tworzenia.
- E-CRF’y stworzone na bazie posiadanego przez WUM RedCap’a.
- Wsparcie bieżących zadań związanych z realizacją grantów usprawniające realizację poszczególnych etapów, np. poprzez ułatwienia w zamawianiu odczynników, co odciąży administrację i skróci czas zakupów.
Rozwinięcie współpracy w najbliższym otoczeniu akademickim
Naturalnymi partnerami naukowymi w najbliższym otoczeniu są dla WUM: Politechnika Warszawska, Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Szkoła Główna Handlowa. Istnieją już wspólne przedsięwzięcia naukowe i dydaktyczne. Deklaruję wolę intensywnego rozwoju współpracy, która może przebiegać na różnych poziomach:
- studenckich kół naukowych,
- doktorantów oraz
- nauczycieli akademickich,
a powinna dotyczyć nie tylko wspólnych projektów grantowych, ale także wzajemnych zaproszeń na spotkania SKN czy mini-konferencji studenckich.
Rozwój współpracy międzynarodowej
Planuję promowanie udziału w międzynarodowych projektach badawczych oraz tworzeniu wspólnych publikacji naukowych z zagranicznymi partnerami. Dostrzegam potrzebę tworzenia międzynarodowych konsorcjów badawczych oraz udziału uczelni w europejskich sieciach badawczych. Będę popierał rozwój międzynarodowych doktoratów.

Interdyscyplinarna Baza Kliniczno-Laboratoryjna
Podstawowym wyzwaniem na najbliższe lata jest modernizacja i rozbudowa bazy klinicznej oraz zaplecza laboratoryjnego, aby nie tylko poprawić jakość nauczania i prowadzonych badań, ale również podnieść standardy opieki zdrowotnej w szpitalach powiązanych z WUM. Równolegle modernizacją bazy klinicznej muszą iść inwestycje w zaplecze laboratoryjne do nauczania i prowadzenia badań naukowych na wszystkich kierunkach. Proponuję podjęcie następujących działań:*
*aby rozwinąć punkt programu kliknij w odpowiedni wiersz poniżej
Rozbudowa, modernizacja, zwiększenie dostępności infrastruktury klinicznej
- Jak najszybsza rewitalizacja Szpitala Klinicznego Dzieciątka Jezus.
- Rozbudowa Centralnego Szpitala Klinicznego na kampusie Banacha.
- Zmiana i rozszerzenie zasad funkcjonowania medycyny rodzinnej, z możliwością utworzenia nowych jednostek w ramach WUM, takich jak Centrum Medyczne, które mogłyby stanowić bazę kształcenia dla studentów.
- Dążenie do utworzenia w szpitalach klinicznych WUM nowych klinik o brakujących profilach, takich jak geriatria czy reumatologia, co obecnie wymusza konieczność negocjowania umów i korzystania z usług podmiotów zewnętrznych.
- Utworzenie Centrum Psychiatrii i Psychoterapii Dzieci i Młodzieży – rehabilitacyjno-sanatoryjnego centrum dla dzieci i młodzieży wymagających opieki długoterminowej.
- Stworzenie Instytutu Onkologii, który skupi jednostki WUM zajmujące się diagnostyką i leczeniem nowotworów, co pozwoli na zwiększenie świadomości oraz rozpropagowanie wiedzy o zaangażowaniu WUM w opiekę onkologiczną (m.in. kliniki narządowe) oraz ułatwi dalszy rozwój w tym zakresie.
- Wzmocnienie pozycji jednostek WUM działających w zewnętrznych podmiotach ochrony zdrowia i zacieśnienie współpracy z zarządami tych instytucji.
Modernizacja bazy laboratoryjnej
- Remont oraz poprawa funkcjonalności i możliwości wykorzystania pomieszczeń dydaktycznych i laboratoryjnych w Centrum Biostruktury oraz Centrum Badań Przedklinicznych.
- Modernizacja i unowocześnienie wybranych pomieszczeń w budynku Wydziału Farmaceutycznego.
Transparentność i stabilność zasad zatrudnienia nauczycieli akademickich
- Wypracowanie transparentnych zasad zatrudniania nauczycieli akademickich w podmiotach leczniczych związanych z WUM.
- Prowadzenie rozmów i uzgodnień z dyrekcją szpitali w celu elastycznego dostosowania form zatrudnienia, uwzględniając atrakcyjność specjalności klinicznych oraz liczbę szkolących się specjalistów.
- Zapewnienie stabilności zatrudnienia i jego warunków, co ma kluczowe znaczenie dla decyzji o podjęciu pracy w podmiotach związanych z WUM.

Cyfrowa Transformacja Uczelni
Cyfrowa transformacja uczelni to nie opcja, lecz konieczność, jeśli chcemy wzmacniać swoją pozycję w świecie akademickim. Proponuję wdrożenie kompleksowego planu działań dla całej Uczelni , którego część już zgłosiłem jako Dziekan Wydziału Lekarskiego do programu Krajowego Planu Odbudowy:*
*aby rozwinąć punkt programu kliknij w odpowiedni wiersz poniżej
Doskonalenie kształcenia
- Stworzenie jednolitego środowiska IT – pełna cyfryzacja procesów dydaktycznych i obsługi studenckiej.
- Rozwój narzędzi do edukacji zdalnej – lepsza dostępność i jakość materiałów dydaktycznych – wszystko w jednym miejscu, jednolite środowisko dla wszystkich jednostek.
- Wdrożenie aplikacji mobilnej zapewniającej studentom i nauczycielom łatwy dostęp do e-dziekanatu czy zasobów dydaktycznych.
- Wsparcie dla studentów zagranicznych i osób z niepełnosprawnościami – specjalne narzędzia ułatwiające naukę.
- Nowoczesne rozwiązania egzaminacyjne zapewniające przejrzystość, uczciwość i znaczące ułatwienia w organizacji egzaminów.
- Wirtualne symulacje medyczne z wykorzystaniem algorytmów AI, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.
Organizacja i prowadzenie badań naukowych
- Wsparcie dla naukowców – moduły analityczne i komercjalizacyjne pomagające w publikacji wyników i transferze technologii.
- Wsparcie AI – rozwój technik modelowania biomedycznego i analizy danych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Sprawne zarządzanie uczelnią
- Jednolity system zarządzania operacyjnego – cyfryzacja procesów administracyjnych i obiegu dokumentów.
- Rozwój narzędzi dla pracowników – lepsza komunikacja i współpraca na poziomie operacyjnym.
- Rozwój technologii chmurowych – efektywność i bezpieczeństwo operacyjne uczelni.
- Optymalizacja procesów administracyjnych – włączenie technik AI do lepszego planowania wykorzystania zasobów, a przez to zwiększenia satysfakcji pracowników z wykonywanej pracy.
Rozwój infrastruktury sieciowej
- Rozbudowa zasobów sieciowych wewnątrz kampusów pozwalająca na sprawne wykorzystywanie możliwości internetu.
- Dołączenie do projektu EDUROAM – światowej sieci dedykowanej uczelniom i ośrodkom badawczym umożliwiającej bezpieczny i wygodny roaming internetu, w którymkolwiek uniwersytecie na świecie aktualnie jesteśmy.

