Program – leczymy, uczymy, tworzymy, doskonalimy

Chcąc poznać szczegóły, proszę rozwijać wiersze z listy

Przymiotnik „przyjazna” jest ogólnym określeniem, które zdecydowałem się zastosować do opisania kilku kluczowych cech, jakie moim zdaniem powinny charakteryzować Warszawski Uniwersytet Medyczny.

czytaj więcej…

Wśród tych cech należy wymienić: poszanowanie tradycji przy jednoczesnej otwartości na zmiany i nowe wyzwania, wysoką kulturę członków Wspólnoty, co obejmuje zapewnienie każdemu godności i szacunku, sprawne zarządzanie, najwyższy poziom wiedzy i umiejętności, dostępność wysokiej jakości narzędzi wspierających naukę, proces kształcenia i administrację, przejrzystość procedur, odpowiedni system motywacyjny oraz dobrze rozwinięte świadczenia socjalne i pomocowe dla studentów i pracowników.
Dążenie do tego, aby nasza Uczelnia stawała się coraz bardziej przyjazna, wymaga działań wielokierunkowych. Kluczowe inicjatywy i zmiany, według mnie, powinny dotyczyć co najmniej pięciu obszarów. Choć wymieniam je w pewnej kolejności, chciałbym podkreślić, że ich realizacja musi przebiegać równolegle, ponieważ sukces w każdym z tych obszarów zależy od skoordynowania i synergii działań w różnych kierunkach.

Przywrócenie wiary w możliwość zarządzania Uczelnią w sposób transparentny i demokratyczny

odbudowanie zaufania do osób sprawujących funkcje kierownicze oraz przekonania, że każdy z członków wspólnoty akademickiej może mieć wpływ na funkcjonowanie Uczelni.

Działania prorozwojowe w obszarze nauki i dydaktyki, w tym m. in. określenie i wskazanie form wspierania rozwoju wiodących dziedzin, kierunków i specjalności

w których już dziś WUM jest liderem w Polsce/Europie oraz tych, które będą należeć do nich w najbliższej i bardziej odległej przyszłości.

Usprawnienie zarządzania Uczelnią, w tym rozwój systemów IT, kanałów komunikacji

oraz zwiększenie odpowiedzialności za należytą i terminową realizację powierzonych zadań.

Wspieranie różnych aspektów życia studenckiego

rozumianego nie tylko jako proces kształcenia, ale także jako szeroki wachlarz obszarów zaangażowania studentów w funkcjonowanie i rozwój uczelni, obejmujący m.in. sport, kulturę, rozrywkę, działalność charytatywną i inne.

Nowoczesna i aktywna promocja zewnętrzna WUM

z wykorzystaniem profesjonalnych form i narzędzi w celu umacniania pozycji Uczelni, a także zwiększenia jej rozpoznawalności na arenie międzynarodowej.

Chcę, aby Warszawski Uniwersytet Medyczny był miejscem tętniącym życiem, w którym studenci czują się wspierani, doceniani i mają przestrzeń do realizowania swoich pasji oraz rozwoju zgodnie z własnymi marzeniami. Dostrzegam co najmniej kilka kluczowych obszarów życia studenckiego, które wymagają realnego wsparcia ze strony władz uczelni.*

Aktywne Życie Akademickie
  • Wprowadzenie systemu odrabiania nieobecności na zajęciach spowodowanych chorobą czy wypadkiem losowym.
  • Wprowadzenie study days – student na określonych warunkach, bez zbędnych próśb do władz uczelni, będzie mógł skorzystać z do 3 dni „wolnego” od zajęć, żeby wziąć udział w konferencji, sympozjum lub spotkaniu badawczym.
  • Stworzenie przejrzystego, jednolitego systemu warunków uzyskania wsparcia projektu badawczego czy wyjazdu na sympozjum.
  • Stworzenie programu mentoringu koleżeńskiego, gdzie nauczyciele akademiccy  jak i starsi studenci w systemie 1:1 będą wspierać młodszych kolegów w ich rozwoju akademickim i osobistym. Mentoring może stanowić inspirację ścieżki zawodowej, zaangażowanie się w badanie naukowe. Stworzony będzie portal kojarzący osoby o korespondujących zainteresowaniach naukowych, zawodowych.
  • Wsparcie dla studenckich kół naukowych merytoryczne (warsztaty z rozpoczęcia aktywności naukowej), finansowe.
Promocja Zdrowego Stylu Życia  
  • Projekt WUMzdrowe.pl – ułatwienie dostępu do zdrowych posiłków na terenie uczelni poprzez  współpracę z lokalnymi dostawcami zdrowej żywności – restauracje na terenie Uniwersytetu z potrawami zamawianymi przez aplikację.
  • Wprowadzenie cyklicznych wydarzeń takich jak Tydzień Zdrowia, obejmujących wykłady, warsztaty i treningi z zakresu zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej.
  • Zwiększenie funduszy na działalność organizacji studenckich (jak AZS) promujących aktywność fizyczną i zdrowy tryb życia.
  • Zwiększenie dostępności Centrum Sportowo-Rehabilitacyjne dla studentów i pracowników naszej uczelni.
  • Rozwój stref relaksu i zielonych przestrzeni na terenie kampusu, sprzyjających aktywnemu wypoczynkowi, w tym między innymi budowa zewnętrznych siłowni.
Dostęp do Usług Wsparcia  
  • Rozbudowa dostępnych usług wsparcia psychologicznego i doradczego, aby studenci mieli dostęp do pomocy w radzeniu sobie ze stresem i problemami osobistymi.
  • Program Opieka zdrowotna dla studentów – ułatwienie dostępu do profesjonalnych konsultacji zdrowotnych na terenie kampusu m. in. za pośrednictwem rozwijanej w kampusie Poradni Medycyny Rodzinnej.
  • Organizacja regularnych warsztatów i szkoleń z zakresu zarządzania czasem, efektywnej nauki oraz zdrowia psychicznego.
  • Kontynuacja i rozwój programów wsparcia dla studentów z niepełnosprawnościami, umożliwiających im aktywny udział w życiu studenckim, zarówno akademickim jaki aktywnościach sportowo-rekreacyjnych.
Promocja i rozwój inicjatyw studenckich 
  • Wsparcie dla inicjatyw studenckich jak, imprezy integracyjne, rajdy, zawody sportowe, wspólne wyjazdy, DiversityxWUM, bale okolicznościowe, które będą sprzyjać budowaniu więzi między studentami różnych kierunków i narodowości.
  • Współpraca z lokalnymi instytucjami i organizacjami w celu promowania aktywności fizycznej wśród studentów poprzez zniżki na siłownie, kluby fitness i inne obiekty sportowe.

Chętnie wysłucham wszelkich sugestii i z pełną gotowością deklaruję współpracę.

Nie bez powodu przystosowanie nauczania na WUM do nowoczesnych standardów, pozwalających absolwentom na szybki i efektywny rozwój zawodowy opatrzyłem akronimem WUM EUROPE. Chcę bowiem zawrzeć w nim następujące elementy rozwoju.*

E – Nowoczesna Edukacja
  • Rozwój programów tutoringowych i mentoringowych jako indywidualne wsparcie dla studentów, co przełoży się na lepsze wyniki naukowe i zawodowe.
  • Wprowadzenie nauczania problemowego i modułowego, które łączy teorię z praktyką kliniczną, pozwalając studentom na dogłębne zrozumienie i skuteczne stosowanie zdobytej wiedzy.
  • Innowacyjne metody nauczania, takie jak symulacje, wirtualna rzeczywistość oraz pacjenci symulowani, które przygotują studentów do realnych wyzwań zawodowych.
  • Rozwój kształcenia łączącego warunki symulowane z warunkami klinicznymi – powszechna dostępność trenażerów w jednostkach klinicznych.
  • Podniesienie kompetencji dydaktycznych zarówno u nauczycieli, jak i studentów, poprzez współpracę z uczelniami pedagogicznymi i organizowanie szkoleń.
R – Rozwój umiejętności oraz zainteresowań
  • Interdyscyplinarne nauczanie, poprzez organizację wspólnych zajęć fakultatywnych oraz Dzień „I – interdyscyplinarny” na WUM, który umożliwi studentom różnych kierunków uczestnictwo w zajęciach z różnych dziedzin, zgodnie z ich zainteresowaniami.
  • Wsparcie i rozwój kół naukowych oraz programu WUM PhD, które stanowią kluczowe elementy w rozwijaniu zainteresowań naukowych studentów.
  • Rozwój programów kształcenia w zakresie komunikacji, z udziałem praktyków i klinicystów, co wzmocni umiejętności komunikacyjne naszych absolwentów.
  • Program Przedsiębiorczość w medycynie – pozyskanie innych uczelni do współpracy w tworzeniu programów kształcenia w zakresie przedsiębiorczości.
O – Przygotowanie do OSCE
  • Kompleksowe przygotowanie do egzaminu OSCE, w tym szkolenia dla kadry, kursy dla studentów oraz rozwój infrastruktury niezbędnej do sprawnego przeprowadzenia egzaminu.
P – Współpraca z pracodawcami
  • Stworzenie rzeczywiście działającej Rady Pracodawców, która będzie aktywnie uczestniczyć w tworzeniu programów studiów.
  • Organizowanie cyklicznych spotkań i konferencji z przedstawicielami pracodawców, co umożliwi lepsze dopasowanie programów nauczania do potrzeb rynku pracy.
  • Wprowadzenie nowych form współpracy, takich jak konkursy i programy stypendialne, które będą dodatkową motywacją dla studentów.
  • Promowanie postaw prospołecznych poprzez wspieranie aktywności realizujących aktualne potrzeby społeczne, takie jak wolontariaty czy działania na rzecz promocji zdrowia.
E – Efektywność i jakość
  • Rozwój programu konsultacji, który pomoże studentom w pokonywaniu bieżących wyzwań edukacyjnych.
  • Przygotowanie do LEK/LEKD, poprzez standaryzację egzaminów i dostęp do odpowiednich kursów przygotowawczych.
  • Rozwój kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich.
  • Jasne kryteria rozliczania pracy dydaktycznej  i kształtowania ścieżki dydaktycznej kariery akademickiej, w tym wliczanie do pensum nie tylko godzin dydaktycznych, lecz także innych aktywności związanych z dydaktyką.
  • Weryfikacja wielkości grup ćwiczeniowych dla poszczególnych przedmiotów i kierunków.
  • Różnorodność, kompleksowość i interdyscyplinarność nauczania zapewniana studentom, niezależnie od kierunku.

Nauka to, obok dydaktyki, podstawa istnienia uniwersytetu. Chciałbym, aby zarówno studenci, doktoranci, a także zarówno mniej jak i bardziej zaawansowani naukowo pracownicy WUM otrzymali odpowiednie przygotowanie i wsparcie Uczelni w działalności naukowej. Proponuję osiągnięcie tych celów poprzez:*

Tworzenie przyjaznego środowiska naukowego

W programie studiów relatywnie niewiele czasu poświęca się celom, podstawom i zasadom prowadzenia badań naukowych. Dlatego kluczowe jest stworzenie solidnych podstaw naukowych, teoretycznych i praktycznych dla wszystkich obecnych i przyszłych naukowców poczynając od studentów, doktorantów i młodych pracowników WUM. Cel ten chciałbym  realizować między innymi przez:

  • Mentoring ze strony najbardziej doświadczonych naukowców.
  • Fakultatywne programy planowania i realizacji konkretnych typów badań: obserwacyjnych, RCT i przeglądów systematycznych.
  • Warsztaty poświęcone zasadom prowadzenia badań i przygotowywaniu artykułów naukowych.
  • Wsparcie statystyków zatrudnionych w WUM.
Organizacja Centrum Wsparcia Grantowego

Centrum, stanowiące rozwinięcie Działu Wsparcia Projektów, przeznaczone będzie dla naukowców o różnym stopniu doświadczenia oferując:

  • Pomoc w wyborze metod finansowania pomysłu projektu.
  • Mentoring ze strony najbardziej doświadczonych naukowców przekazujących najistotniejsze informacje o projektach grantowych.
  • Profesjonalne zespoły osób prowadzących duże unijne granty.
  • Wsparcie językowe, w tym certyfikację,
  • Pomoc zatrudnionych na stałe statystyków, którzy będą współpracować przy projekcie już w fazie jego tworzenia.
  • E-CRF’y stworzone na bazie posiadanego przez WUM RedCap’a.
  • Wsparcie bieżących zadań związanych z realizacją grantów usprawniające realizację poszczególnych etapów, np. poprzez ułatwienia w zamawianiu odczynników, co odciąży administrację i skróci czas zakupów.
Rozwinięcie współpracy w najbliższym otoczeniu akademickim

Naturalnymi partnerami naukowymi w najbliższym otoczeniu są dla WUM: Politechnika Warszawska, Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Szkoła Główna Handlowa. Istnieją już wspólne przedsięwzięcia naukowe i dydaktyczne. Deklaruję wolę intensywnego rozwoju współpracy, która  może przebiegać na różnych poziomach:

  • studenckich kół naukowych,
  • doktorantów oraz
  • nauczycieli akademickich,

a powinna dotyczyć nie tylko wspólnych projektów grantowych, ale także wzajemnych zaproszeń na spotkania SKN czy mini-konferencji studenckich.

Rozwój współpracy międzynarodowej

Planuję promowanie udziału w międzynarodowych projektach badawczych oraz tworzeniu wspólnych publikacji naukowych z zagranicznymi partnerami. Dostrzegam potrzebę tworzenia międzynarodowych konsorcjów badawczych oraz udziału uczelni w europejskich sieciach badawczych. Będę popierał rozwój międzynarodowych doktoratów.

Podstawowym wyzwaniem na najbliższe lata jest modernizacja i rozbudowa bazy klinicznej oraz zaplecza laboratoryjnego, aby nie tylko poprawić jakość nauczania i prowadzonych badań, ale również podnieść standardy opieki zdrowotnej w szpitalach powiązanych z WUM. Równolegle modernizacją bazy klinicznej muszą iść inwestycje w zaplecze laboratoryjne do nauczania i prowadzenia badań naukowych na wszystkich kierunkach. Proponuję podjęcie następujących działań:*

Rozbudowa, modernizacja, zwiększenie dostępności infrastruktury klinicznej
  • Jak najszybsza rewitalizacja Szpitala Klinicznego Dzieciątka Jezus.
  • Rozbudowa Centralnego Szpitala Klinicznego na kampusie Banacha.
  • Zmiana i rozszerzenie zasad funkcjonowania medycyny rodzinnej, z możliwością utworzenia nowych jednostek w ramach WUM, takich jak Centrum Medyczne, które mogłyby stanowić bazę kształcenia dla studentów.
  • Dążenie do utworzenia w szpitalach klinicznych WUM nowych klinik o brakujących profilach, takich jak geriatria czy reumatologia, co obecnie wymusza konieczność negocjowania umów i korzystania z usług podmiotów zewnętrznych.
  • Utworzenie Centrum Psychiatrii i Psychoterapii Dzieci i Młodzieży – rehabilitacyjno-sanatoryjnego centrum dla dzieci i młodzieży wymagających opieki długoterminowej.
  • Stworzenie Instytutu Onkologii, który skupi jednostki WUM zajmujące się diagnostyką i leczeniem nowotworów, co pozwoli na zwiększenie świadomości oraz rozpropagowanie wiedzy o zaangażowaniu WUM w opiekę onkologiczną (m.in. kliniki narządowe) oraz ułatwi dalszy rozwój w tym zakresie.
  • Wzmocnienie pozycji jednostek WUM działających w zewnętrznych podmiotach ochrony zdrowia i zacieśnienie współpracy z zarządami tych instytucji.

Modernizacja bazy laboratoryjnej
  • Remont oraz poprawa funkcjonalności i możliwości wykorzystania pomieszczeń dydaktycznych i laboratoryjnych w Centrum Biostruktury oraz Centrum Badań Przedklinicznych.
  • Modernizacja i unowocześnienie wybranych pomieszczeń w budynku Wydziału Farmaceutycznego.
Transparentność i stabilność zasad zatrudnienia nauczycieli akademickich
  • Wypracowanie transparentnych zasad zatrudniania nauczycieli akademickich w podmiotach leczniczych związanych z WUM.
  • Prowadzenie rozmów i uzgodnień z dyrekcją szpitali w celu elastycznego dostosowania form zatrudnienia, uwzględniając atrakcyjność specjalności klinicznych oraz liczbę szkolących się specjalistów.
  • Zapewnienie stabilności zatrudnienia i jego warunków, co ma kluczowe znaczenie dla decyzji o podjęciu pracy w podmiotach związanych z WUM.
Doskonalenie kształcenia
  • Stworzenie jednolitego środowiska IT – pełna cyfryzacja procesów dydaktycznych i obsługi studenckiej.
  • Rozwój narzędzi do edukacji zdalnej – lepsza dostępność i jakość materiałów dydaktycznych – wszystko w jednym miejscu, jednolite środowisko dla wszystkich jednostek.
  • Wdrożenie aplikacji mobilnej zapewniającej studentom i nauczycielom łatwy dostęp do e-dziekanatu czy zasobów dydaktycznych.
  • Wsparcie dla studentów zagranicznych i osób z niepełnosprawnościami – specjalne narzędzia ułatwiające naukę.
  • Nowoczesne rozwiązania egzaminacyjne zapewniające przejrzystość, uczciwość i znaczące ułatwienia w organizacji egzaminów.
  • Wirtualne symulacje medyczne z wykorzystaniem algorytmów AI, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.
Organizacja i prowadzenie badań naukowych
  • Wsparcie dla naukowców – moduły analityczne i komercjalizacyjne pomagające w publikacji wyników i transferze technologii.
  • Wsparcie AI – rozwój technik modelowania biomedycznego i analizy danych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Sprawne zarządzanie uczelnią
  • Jednolity system zarządzania operacyjnego – cyfryzacja procesów administracyjnych i obiegu dokumentów.
  • Rozwój narzędzi dla pracowników – lepsza komunikacja i współpraca na poziomie operacyjnym.
  • Rozwój technologii chmurowych – efektywność i bezpieczeństwo operacyjne uczelni.
  • Optymalizacja procesów administracyjnych – włączenie technik AI do lepszego planowania wykorzystania zasobów, a przez to zwiększenia satysfakcji pracowników z wykonywanej pracy.
Rozwój infrastruktury sieciowej
  • Rozbudowa zasobów sieciowych wewnątrz kampusów pozwalająca na sprawne wykorzystywanie możliwości internetu.
  • Dołączenie do projektu EDUROAM – światowej sieci dedykowanej uczelniom i ośrodkom badawczym umożliwiającej bezpieczny i wygodny roaming internetu, w którymkolwiek uniwersytecie na świecie aktualnie jesteśmy.
Wygenerowany z pomocą ChatGPT-40